Skip to content Follow us

Retail

De Britten houden van winkelen. In 2015 werd er in het Verenigd Koninkrijk voor ruim £ 350 miljard verkocht door de detailhandel. Verreweg het grootste deel, bijna £ 300 miljard, werd verkocht via winkels en ruim £ 47 miljard via het internet (bron: Euromonitor International).

De landelijke ketens en grote retailers beheersen de markt en hebben het grootste aandeel in de verkopen. Het retail-landschap in het Verenigd Koninkrijk beweegt constant. Huidige trends zijn kleinere, lokale “to-go” winkels in plaats van grote retail-outlets aan de rand van de stad en daarnaast de ontwikkeling van grote winkelcentra waarin winkelen als een vrijetijdsbesteding wordt beschouwd. De combinatie van winkels, restaurants en bijvoorbeeld een bioscoop biedt een volledig dagje uit. Tevens wordt het tegenwoordig steeds populairder om gebruik te maken van shop-in-shops.

Winkeltijden

Het Verenigd Koninkrijk heeft geen regels voor openingstijden van maandag tot en met zaterdag. Voor zondag geldt dat winkels die groter zijn dan 280 vierkante meter niet langer dan zes uur open mogen zijn, kleinere winkels mogen dat wel.

Wat koopt de Brit?

Het grootste aandeel van de retailverkoopwaarde bestaat uit de verkoop van levensmiddelen (£ 163 miljard). Hier ligt ook de meeste groei. Kijk voor meer informatie over deze specifieke sector ook eens bij Agri en Food. Kleding en huishoudelijke artikelen staan twee en drie op de boodschappenlijst.

Kansen

Gezien de verwachte groei liggen er zeker kansen in het Verenigd Koninkrijk, vooral dankzij nieuwe retailmogelijkheden zoals M-Commerce en E-Commerce. Wel is het goed om te weten dat het niet gemakkelijk is om bij de grote retailers in het Verenigd Koninkrijk binnen te komen.

 

Meer weten over de retailmarkt in het VK, en wat de laatste ontwikkelingen zijn in deze sector? Neem dan contact op met Lieke Conijn van het Economisch Team via lieke.conijn@minbuza.nl