Skip to content Follow us
Terug naar overzicht;

Kantar Worldpanel: kansen, maar ook toenemende inflatie in de Britse supermarkten

Inflatie
De inflatie die volgde na het Brexit-referendum wordt steeds zichtbaarder voor de Britse consument. De hogere importkosten die supermarkten betalen voor hun producten als gevolg van de lage stand van het pond begint langzaam maar zeker door te berekend te worden naar de consument. Vooral bij ‘alledaagse’ productgroepen zoals boter, vis, thee en huidverzorgingsproducten was deze stijging flink: zij zijn de afgelopen maanden met wel 2,3% gestegen. De stijging in kosten heeft er voor gezorgd dat de boodschappenkosten van het gemiddelde Britse huishouden met £21,31 zijn gestegen. Er wordt verwacht dat de inflatie in de aanloop naar de Brexit-onderhandelingen nog verder zal toenemen, en dat de Britse consument hierop zal reageren door steeds vaker goedkopere varianten te zoeken voor alledaagse producten.

Trends
Toch heeft de trend van het ‘gezondere’ eten nog steeds niet aan populariteit hoeven inboeten. Volgens Kantar komt dit mede doordat consumenten graag nog willen compenseren voor de ‘ongezonde’ feestdagen voordat de verleidingen van Pasen er weer aankomen. Producten die ‘vrij-van’ bepaalde ingrediënten of allergenen zijn, zoals zuivel of gluten, zien hier vooral een verkoopstijging door: vergeleken met vorig jaar heeft deze sector een verkoopgroei van 36% doorgemaakt. De afgelopen drie maanden heeft bovendien 54% van de bevolking iets gekocht in de ‘vrij-van’-productgroep, wat maar liefst 3,3 miljoen mensen meer zijn dan vorig jaar rond dezelfde tijd.

Welke supermarkten hebben het goed gedaan? 
Lidl en Aldi zien de grootste stijging in verkoopgroei: 14-15%. Samen hebben zij een aandeel van 11,7% in de supermarktbusiness. Beide ketens hebben de afgelopen tijd veel nieuwe supermarkten geopend, waarmee zij ongeveer 1,1 miljoen extra mensen hebben aangetrokken. Ook supermarktketen Iceland laat positieve resultaten zien: haar verkoop steeg met 9,8% ten opzichte van vorig jaar. Deze groei is volgens Kantar vooral te danken aan de productuitbreiding van voornamelijk bevroren voeding naar ook andere productgroepen. Andere supermarkten die een stijging zagen in hun verkoop waren Waitrose en Co-op. Hierbij doen vooral de eigen merken het goed.

Bij de big four – Morrisons, Asda, Sainsbury’s en Tesco – werd er minder groei doorgemaakt. Morrisons was van de big four de enige keten met een verkoopgroei (0,3%). De verkoopcijfers van Tesco, Asda en Sainsbury’s daalden licht. Wel deed Tesco’s eigen merk Farm Brands het erg goed: 64% van de consumenten die winkelen bij Tesco heeft de afgelopen drie maanden iets van deze productlijn gekocht.

Samenvatting
De rode draad van het Kantar-rapport was dat de inflatie nog steeds stijgende is en dat deze steeds zichtbaarder zal worden voor de consument. Producten die vooral veel in prijs zullen stijgen zijn alledaagse producten zoals boter, vis en thee. Hiervoor zal de consument steeds vaker een goedkoper alternatief zoeken, waarbij verwacht wordt dat vooral huismerken meer verkocht zullen worden. Toch blijft de Britse consument ‘bewust’ winkelen op het gebied van gezondheid, waarbij voornamelijk de ‘vrij-van’-sector groei beleeft. Ook goedkopere supermarkten als Aldi en Lidl hebben hun verkoopcijfers de afgelopen maanden zien stijgen.

Voor meer informatie over de Britse markt kunt u terecht bij het landbouwteam in Londen: lon-lnv@minbuza.nl of @AgriLondon.

Bron: Kantar Worldpanel, The Guardian, Financial Times