Skip to content Follow us
Terug naar overzicht;

De veranderende convenience markt in het Verenigd Koninkrijk

De markt voor kant-en-klaarmaaltijden groeit al geruime tijd in het Verenigd Koninkrijk en lijkt ook de komende jaren verder te groeien. In 2016 groeide de markt met 1,2% of £37,5 miljoen en de vraag naar thuisbezorgde of kant-en-klaar afhaal maaltijden groeide in datzelfde jaar 10 keer sneller dan het aantal bezoeken aan restaurants. Bovendien eet de gemiddelde Brit volgens marktonderzoeker Mintel ongeveer één kant-en-klaarmaaltijd per week en wordt 46% van alle kant-en-klaarmaaltijden in Europa gegeten door de Britten. Hoe komt het dat kant-en-klaar maaltijden zo populair zijn in het Verenigd Koninkrijk? Een belangrijke reden voor de groei van deze markt is dat producenten scherp inspelen op de laatste trends op voedingsgebied.

Imagoveranderingen
Het blijvende succes van de kant-en-klaarmaaltijden sector lijkt veel te danken te hebben aan de imagoverandering die de sector heeft doorgemaakt op het gebied van gezondheid en kwaliteit. De tijden dat kant-en-klaarmaaltijden werden geassocieerd met ‘ongezond’ en ‘lage kwaliteit’ zijn voorbij. Een poll van The Grocer laat zien dat 86% van de Britten meent dat de kwaliteit van kant-en-klaarmaaltijden is gestegen ten opzichte van de afgelopen jaren. 78% zegt bovendien te geloven dat kant-en-klaarmaaltijden gezonder zijn geworden. Zowel bedrijven in de thuisbezorgingssector als bedrijven in de afhaalsector merken dan ook de impact van het ‘gezonde’ label op hun voeding. Deliveroo gaf bijvoorbeeld aan een groei van 34% te zien in het aantal mensen dat gezonde maaltijden bestelde. Dit voegt kracht bij het idee dat het beeld bij kant-en-klaarmaaltijden niet meer alleen beperkt is tot de conventionele kant-en-klaar maaltijden, maar dat consumenten denken aan een veel breder scala aan maaltijden waarbij gezondere maaltijden een opmars maken.

Aanbod
Eén van de drijvers achter de verandering in imago is de uitbreiding in het aanbod van kant-en-klaarmaaltijden. Bezorgdiensten als Deliveroo, UberEats en JustEat zijn nieuwe partnerschappen aangegaan met onder andere pubs en populaire restaurantketens, waardoor het aanbod in thuisbezorgde maaltijden gestaag is gegroeid. Ook bij bevroren en magnetronmaaltijden vindt veel productinnovatie plaats. Supermarkten en verschillende merken hebben hun assortiment uitgebreid met gerechten van chiquere restaurantmaaltijden tot verschillende gerechten binnen de internationale cuisine. Ook hierbij wordt veel aandacht besteed aan  de voedingswaarden. Toch lijken de traditionelere afhaalmaaltijden het ook nog steeds goed te doen: uit een onderzoek van The Grocer blijkt dat Chinees, fish&chips, curry’s, pizza’s, en kebabs nog steeds bovenaan het lijstje van de populairste afhaalmaaltijden staan. Door het uitbreiden van het traditionele aanbod met gezondere opties is de sector meegegroeid met de voedseltrends, zonder daarbij in te leveren op het imago van gemaksvoedsel.

Meer gemak
Ook op het gebied van marketing heeft de sector niet stil gezeten.  De retail en food service sector  hebben geïnvesteerd in meer convenience  voor consumenten. Apps hebben bijvoorbeeld eten bestellen nog makkelijker gemaakt voor consumenten, doordat consumenten hun bezorger nu kunnen volgen via de app. Labels waardoor de voedingswaarden makkelijker zijn af te lezen van kant-en-klaarmaaltijden hebben producten transparanter, en daarom vaak geloofwaardiger gemaakt. Begrippen als ‘gezond’ en ‘fast food’ worden door ketens als Pret-A-Manger of Leon met elkaar gemixt om met producten te komen die beiden markten aanspreken. Gezondheidszorgen worden aangepakt zonder in te leveren op smaak door bedrijven als Scratch Meals, dat met hun formule belooft een gezond alternatief te zijn voor zelf gekookt eten. Binnen de sleutelwoorden gemak, smaak en gezondheid zijn veel bedrijven actief bezig met het hernieuwen van bekende formules.

Blijvende groei
Al deze factoren hebben ervoor gezorgd dat de stabiele groei die de markt de afgelopen jaren heeft doorgemaakt nog niet ten einde is gekomen. Door een toename in het aantal eenpersoonsgezinnen lijkt deze trend in de toekomst te blijven. Zowel de thuisbezorgingssector als de kant-en-klaarmaaltijden sector kunnen daar de vruchten van plukken. Voorlopig lijkt de toekomst van convenience in het Verenigd Koninkrijk in elk geval sterk te bouwen op de drie pijlers prijs, gemak en kwaliteit binnen een innoverende markt.

Het landbouwteam in londen houdt u op de hoogte van ontwikkelingen op het gebied van landbouw in het VK. Mocht u meer willen weten neem dan contact met ons op via e-mail: lon-lnv@minbuza.nl  of via twitter: @AgriLondon