Skip to content Follow us
Terug naar overzicht;

Biologische trends in het VK: wat drijft de groei?

Biologisch voedsel is populairder dan ooit, zo bleek recentelijk uit het Organic Market Report van de Britse Soil Association. De sector heeft maar liefst een groei doorgemaakt van 7% in 2016, waardoor de verkoop gestegen is met 2,09 miljard pond. Deze groei was vooral te zien in de verkoop van zuivel, maar wordt ook steeds duidelijker zichtbaar bij andere productgroepen zoals alcoholische dranken en pasta sauzen. Volgens The Guardian duidt de groei een duidelijke nieuwe fase aan in het Verenigd Koninkrijk, waarbij het biologische label niet langer alleen op groente en fruit gewenst is, maar op de gehele maaltijd.

Wat drijft de groei?
Alhoewel veel van de groei voortvloeit uit de prijsverlaging en assortimentsuitbreiding die veel supermarkten hebben ingevoerd voor biologische productgroepen, zijn er ook andere factoren die meespelen in het groeiende succes. Britse consumenten lijken bijvoorbeeld steeds vaker de kwaliteit van het product belangrijker te vinden dan de prijs, zo geeft een rapport van de Grocer aan. Campagnes die gezonde voeding stimuleren zoals die van de populaire chef Jamie Oliver worden vaak gezien als drijvers achter deze trend, maar ook jonge consumenten hebben  volgens The Telegraph een belangrijke rol gespeeld. Jonge consumenten blijken namelijk vaak betrokken bij wat zij eten met betrekking tot de  impact op het milieu en de eigen gezondheid. Andere drijvers die worden genoemd zijn de onafhankelijke retailers, de thuisbezorgde receptenboxen en de catering industrie die meer ook op biologisch voedsel focusen.

Supermarkten
In sommige markten lijkt debiologische voedseltrend kansen te bieden, en een trend die niet alleen beperkt blijkt tot de duurdere supermarkten. Supermarkten zoals Aldi, Tesco en Lidl verkopen sinds 2014 steeds meer biologische producten, en steeds meer supermarkten zetten in op een breder assortiment van betaalbaar biologisch voedsel. The Guardian noemt hierbij toegankelijkheid en zichtbaarheid als sleutelwoorden. Toegankelijkheid in prijs van het product, zodat prijs niet een te grote barrière vormt, maar ook zichtbaarheid in de meerwaarde van het product, zodat de consument weet waarom hij of zij meer betaalt voor een product in dezelfde productgroep. Deze meerwaarde kan gevonden worden in het biologische label, maar kan ook worden benadrukt in de smaak, kwaliteit, gezondheidsstandaard, of ethische waarde van het product.

Receptenboxen
Een andere markt die de vruchten plukt van de trend is de receptenboxen markt. Volgens Cardlytics,  zijn de betalingen aan receptenboxen als Hellofresh, Sooshef, en Gousto in het eerste deel van 2016 al met 65% gegroeid. De boxen hebben als doel de consument betrokken te laten voelen bij het kookproces, en beloven het gemak van ‘cooking from scratch’ en authenticiteit terug te brengen naar de keuken van de consument. Volgens The Grocer zijn dit gevoel van authenticiteit, gezondheid en afvalbeperking dan ook grote drijvers achter het succes van de receptenboxen. Ook al betreft het aandeel van de receptenboxen markt nu nog maar 1% van de bevolking, wordt er verwacht dat het aandeel groei blijft groeien.

Meer weten over biologische trends in het Verenigd Koninkrijk? Lees het gehele artikel op AgroBerichten Buitenland, of contacteer de landbouwafdeling van de Nederlandse ambassade te Londen.